Mina små torgvantar är nu färdigstickade

Då var de små torgvantarna färdiga,de blev så söta. När mitt  lilla barnbarn såg dessa så ville hon att jag skulle sticka ett par till henne också, och garn har jag för jag köpte två nystan av denna färgen så det räcker faktiskt till ett par vantar till. De är stickade i Svarta Fåret baby med stickor 2 1/2.




Är det någon som vill sticka dessa så kommer mönstret här.

Torgvantar barn

Storleken passar bra till ca. 3-9 år (ändra endast längden och maskantalet till tummen beroende på storlek)

Lägg upp 48 m och fördela dem på 4 stickor ( 12 m på varje sticka )

Sticka resår ca. 5 varv (eller enligt eget tycke) 1 vriden rät, 1 avig

Fortsätt sedan med mönstret

Varv 1: * 1a, 2 r, 1 a*

Varv2: *1 a, 1 r, 1 omsl, 1 r, 1 a*

Varv3: *1 a, 3 r, 1 a*

Varv4: *1 a, (lyft 1 r, sticka 2 r, dra den lyfta m över de två stickade), 1 a*

Sticka vanten till lagom längd ca. 8 mönsterrapporter

Efter det stickar man för tummen in en tråd i avvikande färg över de 7 första m på sticka 1 (maskantalet för tummen, beroende på storlek), sätt tillbaka tummens m på vänster sticka och fortsätt sticka som tidigare

Sticka sedan ca. 5 mönsterrapporter eller till önskad läng

Avsluta med ca. 5 varv resårstickning 1 vriden r, 1 a

Maska av.

Tummen

Plocka upp maskorna 7 m under och 7 m över och dra ut den stickade tråden, plocka upp en maska i var sida där tråden har suttit så det inte blir något hål där, fördela nu dessa 16 m på tre stickor

Sticka nu slätstickning i ca. 10 varv.

Maska av.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0